středa 22. února 2012

Jak prodat úspěšnou firmu 5.

Většina společností je prodávána v aukci a jejich cena se musí od něčeho odvinout. Z toho důvodu se používají varianty cena společnosti a hodnota společnosti.

Cena společnosti na trhu vs. Hodnota společnosti
Cena společnosti a hodnota společnosti nejsou totožnými pojmy. Cena znamená finanční částku, na které se strany společně dohodnou (obvykle podle majetku společnosti a tržním ocenění) na rozdíl od hodnoty, která je ovlivňována nejen touto dohodnutou částkou, ale i mimoekonomickými faktory jak jsou emoce a rozvojový potenciál společnosti, který vnímáte především vy jako prodávající.   

Jak tedy společnost ocenit?
Existují tři hlavní přístupy:
1. výnosový – s tímto přístupem kapitalizujeme zisk. V případě České republiky je toto oceňování často využívané. Jistým problémem může být nejistota v plánování.
2. Tržní – zde využíváme metodu srovnatelných transakcí. Její výhodou bývá relativně rychlý postup.
3. Ocenění aktiv – tato metoda je označována jako likvidační - konečná. Využívá se v případě, že jsou vážné pochyby o dalším pokračování podnikatelské činnosti společnosti.

Expanze a způsoby jak ji financovat
Nejčastějším způsobem pro expanzi je převzetí prostřednictvím tzv. „joint venture“ nebo „start up“ - začínající podnikatel nebo jinak řečeno podnikání na zelené louce.
V případě „joint venture“ hovoříme o spolupráci dvou a více podniků. Výhoda takového spojení tkví například ve zkušenostech obou partnerů, získání finančních prostředků, technologie, know-how, nového produktu či využití dobré znalosti trhu jednoho z partnerů. Jednou z možností, jak využít tento způsob je spojit se s partnerem, se kterým spolupracujete, dohodnout se na podmínkách spojení a založit novou společnost. 

Další možnou variantou jak expandovat může být využití „manažerského týmu“. Jak tedy postupovat? Vyberete si společnost dle vašich představ, najdete si manažerský tým složený z takových odborníků, kteří nejlépe sedí na vámi vybraný podnik, a vyhovuje vašim představám. Společnost a manažerský tým spolu však nemusí vůbec souviset. A jaký je důvod vybrat tým, který s firmou nesouvisí? Jeho objektivnost a možnost získání vyšší odbornosti. Dobře vybraný tým může navíc expanzi vámi koupeného podniku rychle „nastartovat“ a snížit finanční riziko při zachování potenciálu firmy. Těmito kroky lze spustit celý proces vaší expanze a lze jím zkrátit proces stabilizace na období maximálně dvou let.

Nezapomínejme ani na možnost „start up“ podnikání. Jako začínající podnikatelé máme dobrý nápad, se kterým podnikáme. V určité fázi však může nastat okamžik, kdy už sami nejsme schopni více expandovat, pak je možné společnost prodat, využít „joint venture nebo si ponechat dosavadní zisky.
V případě, že jste začínajícími podnikateli a počítáte s budoucím prodejem společnosti, uvažujte, jak celý proces prodeje provést co nejjednodušeji a to pro vás i pro budoucího majitele. Jedním z takových kroků je vytvoření společnosti, kterou bude možné snadno integrovat do společností kupujícího.

Závěrem můžeme říci, že nejčastěji volenou metodou jak získat finanční prostředky pro budoucí expanzi firem, stále zůstává půjčka od bank. Takový způsob je doposud těžce dosažitelný, protože expanzi formou start-up považují bankéři za vysoce rizikovou a jsou na ně velmi opatrní. Můžeme se shodnout na tom, že start-up je na svém začátku finančně náročným a v prvních letech není mnohdy ziskový. Z těchto důvodů je velmi obtížné start-up realizovat pomocí bankovního financování a je tedy vhodnější využít silného spojence například u zmiňovaného obchodního partnera (joint venture). 

Příští týden se můžete těšit na závěrečný díl seriálu „jak prodat úspěšnou firmu“ s tématem Private equity a Venture capital.

Žádné komentáře:

Okomentovat