středa 1. února 2012

Jak prodat úspěšnou firmu 2.

Jak se připravit na prodej
Před prodejem bychom se měli připravit, aneb jak postupovat:

1. Stanovte si cíle
Prvotní krok, který zajišťujete vy jako prodejci. Hlavní roli zde hraje váš emoční vztah jako majitele a způsob jakým jste založil/a společnost, což silně ovlivňuje stanovení cílů. Realizace prodeje je pak komplexem vašich cílů a vašich případných poradců, jejichž úkolem je zajistit důvěryhodnost prodejního procesu, jež zahrnuje přípravu, dohled a řízení transakce, získání silné vyjednávací pozice, doporučení nejvhodnější varianty prodeje, zajištění rychlého komunikačního kanálu včetně zapojení vás jako majitelů a vedení firmy do procesu včas.

2. Zajistěte vedení firmy
Nezbytným krokem, kterému se nevyhnete, je zajištění včasného delegování odpovědnosti a pravomocí schopným zaměstnancům a zajištění snížení závislosti na vaší osobě. Důvod je prostý. Firmu nelze prodat dobře bez existence skvěle pracujícího managementu a bez vyřešeného nástupnictví.

3. Ukažte výkonnost vaší firmy
V tomto kroku se zaměříme na vymezení výsledků firmy a určení předběžné ceny prodeje. Pod vymezením výsledků firmy si můžeme představit zjištění skutečné ziskovosti společnosti, snížení vlivu kreativního účetnictví, ale také daňovou optimalizaci, jak se vyvíjel růst společnosti včetně její udržitelnosti a v neposlední řadě obsah a kvalita informací zveřejňovaných firmou. Jasně řečeno, předkládáme investorovi (kupci) nejdůležitější informace, díky kterým si může udělat obrázek o naší společnosti a tyto informace by ho neměly zděsit ale zvýšit jeho potřebu po koupi naší společnosti. Předběžná prodejní cena neboli kupní cena se stanovuje podle čistých příjmů společnosti, poskytnutých záruk či firmou placených daní.

4. Jasně napsaný business plán je prvním krokem k úspěchu
Vaším dalším úkolem jako prodejce bude tvorba a předložení tzv. business plánu, který obsahuje jasně stanovené plány a strategie pro budoucí vývoj firmy s cílem dlouhodobé ziskovosti. Nezapomínejte na image, která je neodmyslitelnou součástí business plánu, který by měl poukázat na vaše odlišnosti od konkurence a hnací sílu prodeje. Zároveň by měl plán vypadat dobře a neměli bychom zbytečně podnik podceňovat. Mezi prvky, které zaručeně patří do tohoto bodu, je zacílení na hlavní činnost podniku, případné mimoprodejních aktivity, jasně stanovená organizační struktura a vyřízené soudní spory popřípadě uvedení jak chcete tyto soudy vyřídit ještě před samotným prodejem firmy.

5. Vyzdvihnout společnost
Nezbytnost tohoto kroku tkví v maximalizaci atraktivity firmy dle jejích specifik. Vyvarujte se informačních šumů a dávejte přesné informace. Úkolem pro vás i vaše poradce pak bude zviditelnit kvality vaší společnosti především do budoucna a tak ještě více nalákat potenciální kupce a to vše zahrnout do manažerské prezentace, které se budou účastnit tito kupci.
Pokud máte možnost využít poradenského procesu po delší období, může to pro vás skýtat velké výhody. Větší časový rozsah vám zajistí eliminaci možných negativních faktorů, které by mohly mít velký vliv na celý obchodní proces. Čím více prodej spěchá, tím více se zvyšuje riziko špatného výsledku při prověřování celého procesu a tím spíše bychom doporučili vyhledat rady popřípadě služby odborníků.

PS: Těšte se na další pokračování našeho seriálu:
Jak prodat úspěšnou firmu 3 – Související daňová problematika

Žádné komentáře:

Okomentovat