neděle 4. září 2011

Jaký má finanční analýza smysl

Smyslem finanční analýzy je provést, s pomocí speciálních metodických prostředků, diagnózu finančního hospodaření podniku. Kvalifikovaná a pravidelně prováděná diagnóza umožňuje odhalit případné poruchy finančního "zdraví" v době, kdy je ještě možné různými řídícími zásahy tyto poruchy napravit.  

Úkolem finanční analýzy je poskytovat informace pro rozhodování vrcholového vedení podniku, který je v podmínkách tržní ekonomiky existenčně závislý na tvorbě vlastních finančních zdrojů.

Zhodnocení finanční analýzy je postaveno na finanční výkazech, podle kterých hodnotíme finanční situaci a zároveň Vás upozorňujeme na možná rizika a příležitosti. Vždy je ale potřeba je hodnotit společně s dalšími aspekty z vnějšího a vnitřního prostředí (např.  komunikaci a chování partnerů, spokojenost zaměstnanců a zákazníků, trendy na trhu, finanční situaci partnerů a konkurentů například v obchodním rejstříku, atd.).

Finanční analýza může být částečně i paradoxem. Jak mohou o společnosti vyplynout důležité souvislosti, když výkazy mohou být "pozměněny". Pak nemohou mít o podniku takovou vypovídací hodnotu, jakou by měly. Současně jsou ale "občanským průkazem" podniku nebo obce, kterým se prezentuje. Bez finanční analýzy vlastní společnosti mají okolní subjekty navrch, protože oni do podniku nebo obce vidí a mohou toho využít.

Výsledky a poznatky slouží především pro tvorbu koncepce rozvoje, volbu strategie a její realizaci pro plánování samotné finanční situace, tj. pro plánování peněžních příjmů a výdajů (peněžních toků) v různých časových horizontech.

Hodnocení výsledků finanční analýzy
Většina ukazatelů má svoje doporučené hodnoty. Jak ale hodnotit výsledky finanční analýzy?

Co Vám přinesou tato čísla? My v Analyzuj a Proveď ukazujeme výsledky jasným a lidským přístupem. Optimální hodnoty likvidity jsou zajisté zajímavé, ale co nám řeknou o podniku? Kupříkladu máme neustále se snižující likviditu. No tak máme… Kam toto vede člověka, když má neustále méně a méně hotovostních prostředků a najednou je potřebuje? Bohužel, někdy ke kontokorentnímu úvěru, který je známý svým velkým finančním zatížením. Stejně tak ve firmě s nízkou likviditou ty peníze prostě dojdou. A zalepovat dírou dírou? To by bylo jak české silnice.

Zeptejte se sami sebe, kolik jste vydělali za poslední 3 roky v podniku celkem peněz. Nevíte? Rentabilita vlastního kapitálu říká, na kolik se naše prostředky v podnikání zúročují. Ale není vůči ostatním typům zúročování příliš nízká? Možná se najde příležitost, kam tyto peníze investovat méně rizikově.

Zadluženost nikdy nikomu nic špatného neudělala, naopak neustále slyšíme něco o daňovém úrokovém štítu, a jak se všichni můžeme vesele zadlužovat. Dokud nám věřitelé nebudou chtít půjčit anebo půjčí za nesnesitelné úroky…. Jaká je hranice? Máme tuto hranici u sebe jako lidé zdůrazněnou? A máme podnikovou hranici?

Nestabilní Cashflow v rodinné peněžence bude mít za následek jednu věc. Že až budou peníze nutně třeba, tak nebudou. Budou u odběratelů. Stále budou u odběratelů… Nebo možná v nově postaveném bytě (<= narážka na fixní majetek)… Ale to dodavateli elektřiny nevysvětlíte. Vždyť kolik společností dokázala položit velká zakázka, před kterou se nikdo nezamýšlel nad tokem peněz a jestli bude během té doby alespoň na chleba.

Bankrotní a bonitní modely by byly zbytečné, kdyby hodnotily pouze jedno číslo. Nezdá se Vám tedy pohled na podnik hodnocením jednoho čísla (ať už obratu, provozního zisku nebo jen výplat) úplně směšný?


Chcete vědět více, prosím ZDARMA se registrujte, příp. nám zanechte svůj kontakt prostřednictvím kontaktního formuláře na http://www.analyzujaproved.cz/ a my Vám zavoláme.

Žádné komentáře:

Okomentovat