úterý 30. srpna 2011

Ekonomická "Tour de France"

Každé léto se pestrobarevné týmy cyklistů zúčastní závodu, který je považován za největší zkoušku lidské odolnosti – Tour de France. V rovinatém, sluncem prozářeném terénu se závodníci seskupí v peloton, v němž se někteří snaží dostat na čelo, jiní šetří síly a jedou v těsném závěsu, často jenom pár centimetrů za jezdcem před nimi. Většinou se ale všichni drží pohromadě. Když je jízda relativně snadná, peloton se řítí kupředu očekávaným, předvídatelným tempem.
            Pak ale přijde namáhavá zkouška v horách. Udeří nepředvídatelné, proměnlivé počasí. Přestože to není příliš pravděpodobné, i v červenci se může v Alpách objevit mrazivý déšť a plískanice. Naopak, poušť připomínající oblasti hory Mount Ventoux na jihu Francie spalující vedro hrozí závodníkům úpalem. Jak cyklisté šlapou tisíce metrů do kopce, peloton se natahuje. Jezdci začínají být unaveni a odpadají. Týmy se neúprosně propadají v pořadí.
Právě v takových extrémních podmínkách se vedení ujímají výjimečné týmy. Někdy se váš tým, vaše firma nebo organizace potýkají s mimořádnými podmínkami, se strmým terénem či dramatickými změnami podnebí. Nikdo nedokáže předpovědět, co nás čeká za dalším kopcem. Dokonce ani tehdy, kdy se vše obrací k lepšímu, nám nikdo nezaručí klidnou jízdu – žijeme v době, kdy rizika známá z minulosti se zdají být bezvýznamná ve srovnání s těmi dnešními. Budoucí krize mohou být zákeřnější než ty, které jsme až doposud zažili. Asi s námi budete souhlasit, když řekneme, že jsme se ocitli v „horském terénu“ a nikdo neví, jak dlouho v něm zůstaneme.
To je doba, kdy se objevují výjimeční lídři.
Výjimeční lídři jsou jiní. Opírají se o principy, které jsou jisté a trvalé dokonce i v nejistém a proměnlivém prostředí. Jsou si vědomi toho, že svět je nepředvídatelný. Přesto dosahují kvalitních výsledků.
Jak to dělají?
Než se k tomu dostaneme, zvažme příčiny, proč takové množství závodníků ochabne a odpadne, když zdolává horský terén. Obvykle to nezpůsobí nedostatek sil ani schopností – většina účastníků Tour de France je výborně připravena, protože jinak by se závodu účastnit ani nemohla.
Tour de France je ve skutečnosti týmová soutěž a neúspěšné týmy postrádají disciplínu, schopnost dotáhnout věci dokonce, kterou mají vítězové. Členové vítězného týmu musí být schopni si vzájemně bezvýhradně důvěřovat, aby svou práci vykonávali správně. Musí být trvale zaměřeni na své cíle a aktivně využívat každou příležitost, aby svou strategii posunuli vpřed. Jinak bude pro ně postupné nahromadění drobných chyb znamenat katastrofu.
Na Tour de France jsou horské etapy tou největší výzvou. Jde o nejnáročnější část závodu, která rozhodne téměř vše. Výhodu nezískává nutně fyzicky nejlépe vybavený tým, ale tým, který dokáže nejpřesněji realizovat zvolenou strategii.
Zamyslete se nad týmy Lance Armstronga, proslulými U. S. Postal Service a Discovery Channel, které zvítězily v Tour de France celkem sedmkrát. V horách se z podobných týmů stává „účinný stroj pracující s nemilosrdnou dokonalostí“. Když závodníci zdolávali zrádné Alpy a Pyreneje, tyto týmy se důsledně – den po dni – držely na špici pelotonu.
Jeden přihlížející o tom napsal:
George Hincapie, kdysi slabý vrchař, teď táhl peloton do hor ve střední části každé etapy. Flyod Landis pak přebral vedení na úpatí posledního stoupání a určil tempo, které peloton roztrhalo. Landis poté předal taktovku Josemu Azevedovi, jehož tempo při výjezdu nahoru bylo tak ostré, že mu stačilo pouze několik nejlepších závodníků světa. V tom okamžiku se na špici objevil Armstrong a zaměřil se na souboj s hrstkou zbývajících rivalů.
Chápete o co jde? Samozřejmě, že každý z členů týmu znal svou roli a přesně ji plnil.
Tým Jana Ullricha skončil oproti tomu „věčně druhý“ za týmem Armstrongovým. Ullrich byl skvělý cyklista, který měl tendenci ztrácet energii při stoupání. Jeho tým se choval nepředvídatelně a v jedné z horských etap jeho kolega z týmu dokonce nedopatřením dojel do cíle před ním.
Vynikající výkon Armostrongových týmů vyhrát sedmkrát za sebou na Tour de France nebude možná nikdy překonán. „...jde o jeden z nejskvělejších sportovních týmů všech dob a příklad toho, čeho může organizace dosáhnout s přesným plánováním a dokonalou realizací,“ napsal o tomto výkonu časopis Fast Company.
Bude se moci totéž říci o vás a vašem týmu?
Možná ano, ale pouze v případě, že budete dělat to, co dělají skvělé týmy: zajistíte, aby se každý člen týmu identifikoval s cílem a věděl, jak k jeho naplnění sám přispěje. Potom můžete „pohnout středem“ – posunout průměrné zaměstnance směrem k vyšší výkonnosti.
Jedna z výhod horského terénu spočívá v tom, že cíl se stává jednodušším. Na rovině, kde se všichni „derou“ o každé místo v pelotonu, může být strategie, jak se dostat do čela, docela komplikovaná. Při šplhání do kopce je ale cíl prostý: zdolat stoupání, vydržet a udržet se na čele. Avšak dosažení takového cíle záleží na každém členovi týmu, který ví, co přesně má dělat.
Například v době recese má každá organizace jednoduchý cíl: udržet si dostatek hotovosti. Ziskovost je v dané situaci druhořadá. Bez ohledu na to, jestli jste zisková nebo nezisková musíte mít hotovost, jinak končíte.
Plán generálního ředitele, jak udržet cash flow, obvykle zahrnuje snižování nákladů v jedné oblasti a zvýšení efektivnosti v jiné. Ale co potom? Kolik organizací naplní své cíle? Je to proto, že si vedení neuvědomuje, že musí zajistit hotovost? Nebo je to něčím jiným? Stačí ke splnění úkolu cíl pouze stanovit a poté vyhlásit?
Cílem našeho snažení je Vám ukázat, že zdolání každého kopce se dá naplánovat na základě již vámi získaných zkušeností. Vy osobně tyto zkušenosti a znalosti už máte, jen jste je nikdy nepoužili cíleně a systémově. Našim cílem je usnadnit vám předpověď činností v „horském terénu“ a pomoci vám stát se lídry. Jak? Nejprve podrobným rozborem tohoto co jste už dokázali, toho co jste již zvládli a překonali, vše za pomoci standardních principů, které jsou jisté a trvalé dokonce i v nejistém a proměnlivém prostředí a následně tréninkem k cíli vyšší výkonnosti. Nebuďte silní jen Vy, vybudujte silný tým špičkových vrchařů pro dnešní horský terén! - Registruje se na http://www.analyzujaproved.cz/ a začnětě ještě dnes!!!

            Neříkejte možná ano, pokuste se o to! Dělejte to, co dělají skvělé týmy – analyzujte, plánujte, realizujte – analyzujte, plánujte, realizujte – analyzujte, plánujte, realizujte atd. atd. Zajistíte tak, že se každý z vašeho týmu identifikuje se stanoveným cílem (cíli) a bude vědět, jak k jeho naplnění přispěje. Následně se zaměřte na „posunutí středem“ neboli posunutí průměrných zaměstnanců směrem k vyšší výkonnosti.

Těšíme se na spolupráci a přejeme vám mnoho úspěchů jak v profesi, tak i osobním životě.

Tým Analyzuj a Proveď, http://www.analyzujaproved.cz/

Žádné komentáře:

Okomentovat