středa 25. ledna 2012

Jak prodat úspěšnou firmu 1.

Proč přemýšlejí majitelé úspěšných společností o jejich prodeji? Důvodů bychom mohli nalézt hned několik. Zjistí, že z vlastní perspektivy nemohou s firmou dosáhnout více, chtějí začít znovu (např. v jiném oboru) či prahnou po zaslouženém odpočinku.

Čeho se vyvarovat nebo naopak na co se zaměřit při prodeji společnosti? Na to a mnohem více odpovíme v průběhu našeho seriálu.

Shodneme se jistě v tom, že prodej firmy není jako prodat knihu. Prvotně je vhodné si obstarat odborné poradce k prodeji společnosti, kteří mají s prodeji společností dlouholeté zkušenosti, proto je vhodné neodmítat pomocnou ruku, která je k dispozici. Často chceme ušetřit tím, že si necháme zpracovat smlouvu o prodeji od právníka a zbytek si zařídíme sami. Zde však hrozí četná úskalí. Náklady, které přichází v případě komplikací při procesu prodeje, se mohou mnohonásobně prodražit. Z těchto důvodů se stále vyplácí najmutí poradců, kteří napomáhají předejít rizikům a nesrovnalostem.

Jakmile jste se jednou rozhodli prodat svoji společnost a již jednáte s potenciálním kupcem o prodeji, omezte své výdaje na nezbytné minimum a dodržujte tento postup i v případě osobně motivovaných sponzorských aktivit (i v případě kamarádů). Výše kupní ceny by totiž mohla být ovlivněna právě těmito výdaji, které nesouvisejí s provozem.

Zdůvodnění, proč firmu prodáváte, je jedním z bodů, na které se bude investor v 99,9 % případů ptát. Proto je vhodné si na tuto otázku připravit jasnou a pravdivou odpověď, aby investor pochopil, že zakoupením vaší společnosti udělá správný krok.

Přecházíme ke správnému načasování prodeje. Říci kdy, jak a komu není lehké a proto je tento krok nezbytný pečlivě naplánovat a pečlivě zjistit odpovědi na kladené otázky. A nejen načasování ale i rozhodnutí, zda si ponecháte ve společnosti určitý vliv (podíl) nebo ji prodáte úplně.

Jak se vyznat v právu, abychom neudělali někde „botu“. Prodej firmy může být z hlediska obchodního práva náročný zvláště pak, když je firma vlastněna více subjekty a ne zcela jasnou vlastnickou strukturou. V takovém případě se pak příprava prodeje ještě zkomplikuje. Významným faktorem v tomto případě je i skutečnost, zda se jedná o prodej majetku či obchodního podílu.
A v případě, že jste dosud neslyšeli nic o právním auditu, čtěte dále. Právní audit, který si nechává zpravidla vytvořit investor, odhaluje v mnohých případech závažné nedostatky v právních záležitostech, kterým mohly být již dříve napraveny. Často tomu bývá u zápisů z valných hromad, které jsou buď špatně sepsány, nebo chybí úplně. Další závadou jsou chybějící účetní závěrky ve sbírce listin obchodního rejstříku (www.justice.cz). V některých případech lze nalézt i prošlé či špatně zapsané majetkové vlastnictví v katastru nemovitostí.

Ohledně práva je zde ještě jedna důležitá informace a tou je zákon 125/2008 Sb. o přeměnách obchodních společností a družstev, který lze obecně pro přípravu prodeje společnosti vhodně využít. Jeho výhodou je krom úpravy vnitrostátních fúzí či rozdělení a změn právní formy a jiných přeměn rovněž realizace přeshraniční fúze, kde se zúčastněnými společnostmi stávají společnosti z různých zemí EU nebo států tvořících Evropský hospodářský prostor. Díky tomuto zákonu dochází k zjednodušení procesu a rovněž i prodloužení doby realizace z 9 na 12 měsíců.

V případě posledního bodu 1. dílu našeho seriálu zmíníme angažovanost po prodeji společnosti. Někdy je angažovanost jednou z podmínek kupujícího před podepsáním kupní smlouvy. Tuto podmínku neodmítejte, může se z ní stát výhoda v podobě vyšší kupní ceny. Samozřejmě je důležité podrobně napsat, co bude zahrnuto v těchto poprodejních činnostech a službách. Obvyklými činnostmi po prodeji společnosti jsou předávání kontaktů i znalostí a v některých případech také dočasná spoluúčast na řízení společnosti.

Děkujeme za váš čas a těšíme se na Vás u příštího dílu s názvem:
Jak prodat úspěšnou firmu 2. - Jak se připravit na prodej

Žádné komentáře:

Okomentovat